Aanzegplicht: kunt u via Whats-App aanzeggen?
Communicatie
Tegenwoordig is WhatsApp een veelgebruikt communicatiemiddel. Ook tussen werkgever en werknemer en tussen werknemers onderling vindt communicatie middels WhatsApp steeds vaker plaats. In het algemeen levert deze manier van communiceren geen problemen op. In dit artikel gaan wij in op de aanzegplicht van een werkgever.
Aanzegplicht
Sinds 1 januari 2015 rust op de werkgever een aanzegplicht. Deze verplichting houdt in dat een werkgever bij arbeidsovereenkomsten met een duur van zes maanden of langer, de werknemer minimaal één maand voor de einddatum schriftelijk dient te infomeren over het feit of de arbeidsovereenkomst wordt voortgezet of niet.
Uit het vorenstaande blijkt dat een werkgever enkel aan zijn wettelijke aanzegplicht voldoet indien dit schriftelijk geschied. De vraag is echter of een WhatsApp-bericht als voldoende wordt aangemerkt.
Uitspraak
Volgens een uitspraak van de rechtbank Amsterdam d.d. 10 juni 2015 kan een uitlating via een WhatsApp-bericht inhoudende dat een arbeidsovereenkomst niet wordt voortgezet als een schriftelijke aanzegging worden gekwalificeerd.
In deze zaak werd de ziekmelding van een werknemer niet door de werkgever geaccepteerd aangezien de werknemer – volgens de werkgever – in meerdere uitgaansgelegenheden was gesignaleerd in de periode dat zij zich ziek had gemeld. Aangezien de werkgever de ziekmelding van werknemer niet accepteerde, ontstond tussen werkgever en werknemer een WhatsApp-conversatie. Op enig moment stuurde de werkgever naar de werknemer het volgende bericht:
“Ik ga je nu 2 keuzes geven. 1. We gaan normaal uit elkaar, ik stel een ontbinding van contract, je tekent die… 2. Ik ga ontslag aanvragen bij UWV en ontbinding contract per 6 februari.”
De werknemer was van menig dat de werkgever met voornoemde bericht niet aan zijn aanzegplicht voldeed. De rechter oordeelde echter dat uit het bericht valt af te leiden dat de werkgever de arbeidsovereenkomst niet wenste voort te zetten. Aangezien de werknemer uit het bericht had kunnen afleiden dat de arbeidsovereenkomst niet zou worden voortgezet, voldeed de werkgever met dit bericht aan zijn wettelijke aanzegplicht.
Advies
Om te voorkomen dat u – als werkgever – niet aan uw wettelijke aanzegplicht voldoet, kunt u het beste middels een aangetekende brief aan uw werknemer laten weten of u de arbeidsovereenkomst wel of niet wenst voort te zetten.
Heeft u behoefte aan advies omtrent het ontslaan van een werknemer? Neem vrijblijvend contact met ons op via email: info@dkaccountants.nl of telefoon: 0318 – 50 00 05. Onze juristen staan u graag bij.